pexels-nataliya-vaitkevich-6942034

Insuline resistentie - de grote boosdoener

zaterdag 24 april 2021

De manier waarop we leven maakt ons ziek; we eten teveel van het verkeerde, we bewegen te weinig, we hebben het te druk en we slapen soms slecht of te weinig. Dit doen we bijna allemaal. In de laatste 50 jaar is het eten van bewerkt voedsel enorm toegenomen. Hierdoor, in combinatie met te weinig bewegen, is onze glucose-en insulinespiegel voor een groot deel van de dag te hoog. Insuline zorgt er onder ander voor dat glucose wordt opgenomen in de lichaamscellen en gebruikt kan worden voor energie. Als we koolhydraten eten, worden deze in onze darm verteerd en omgezet tot glucose. Glucose wordt via de darmwand opgenomen in het bloed, en als reactie hierop gaat onze alvleesklier insuline maken. Insuline helpt mee om de glucose de cellen in te krijgen, waar het gebruikt kan worden voor energie. Dit gaat lange tijd goed, totdat de cellen “vol” zitten. De cellen gaan op slot en reageren niet meer op insuline, ze worden insuline resistent. Dit kan onder andere leiden tot het opslaan van vet, met name buikvet. Vaak is insulineresistentie al jaren aanwezig, voordat mensen aankomen in gewicht en diabetes mellitus of een hoge bloeddruk ontwikkelen. We noemen deze aandoeningen ook wel welvaartsziekten. Eigenlijk zijn mensen dus al jaren op weg om (ernstig) ziek te worden, zonder dat ze het zelf door hebben. Niet alleen verkeerde voedingskeuzes en te weinig bewegen dragen hieraan bij, maar ook teveel stress en een slechte nachtrust. Naast een ongezonde leefstijl speelt ook erfelijke aanleg een rol in het krijgen van welvaartsziekten.

Het goede nieuws is dat insuline resistentie heel goed te behandelen is. De erfelijke aanleg, die we van onze ouders hebben gekregen, kunnen we niet veranderen. Maar wat we wel kunnen, is onze leefstijl aanpassen en veranderen. Een gezondere leefstijl zorgt voor verbetering van de glucosewaarde en de bloeddruk. Ook heeft een gezonde leefstijl een positief effect op het gewicht. Door gevarieerd te gaan eten, maximaal 3 maal per dag, met aandacht voor voldoende natuurlijke vetten, eiwitten en een beperkte hoeveelheid vezelrijke koolhydraten kan het lichaam weer overgaan op vetverbranding. (Nuchter) bewegen is hierbij ondersteunend. Deze aanpak biedt kansen om insuline resistentie te keren, overgewicht aan te pakken en diabetes te voorkomen. Met als gevolg een gezondere samenleving en minder zorgkosten!

Deel dit bericht via